Sabrat će svoje izabranike s četiri vjetra.

221
FOTO: J.Jurčević / www.put-istina-zivot.com

MISAO IZ EVANĐELJA DANA

XXXIII. tjedan kroz godinu

Nedjelja, 18. 11. 2018.

 

TRIDESET I TREĆA NEDJELJA KROZ GODINU

 

ČITANJA: Dn 12,1-3; Ps 16,5.8-11; Heb 10,11-14.18; Mk 13,24-32

 

Prvo čitanje: Dn 12, 1-3

U ono vrijeme tvoj će se narod spasiti.

Čitanje Knjige proroka Daniela

 

»U ono će vrijeme ustati Mihael, veliki knez koji štiti sinove tvog naroda. Bit će to vrijeme tjeskobe kakve ne bijaše otkako je ljudi pa do toga vremena. U ono vrijeme tvoj će se narod spasiti – svi koji se nađu zapisani u Knjizi.

Tada će se probuditi mnogi koji snivaju u prahu zemljinu; jedni za vječni život, drugi za sramotu, za vječnu gadost. Umnici će blistati kao sjajni nebeski svod, i koji su mnoge učili pravednosti, kao zvijezde navijeke, u svu vječnost.«

Riječ Gospodnja

 Otpjevni psalam: Ps 16, 5.8-11

Pripjev: Čuvaj me, Bože, jer se tebi utječem.

 Jahve mi je baština i kalež:
Ti u ruci držiš moju sudbinu.

Jahve mi je svagda pred očima;
jer mi je zdesna, neću posrnuti.
Stog’ mi se raduje srce i kliče duša,
i tijelo mi spokojno počiva.
Jer mi nećeš ostavit’ dušu u podzemlju
ni dati da pravednik tvoj truleži ugleda.
Pokazat ćeš mi stazu u život,
puninu radosti pred licem svojim,
sebi zdesna blaženstvo vječno.

 

Drugo čitanje: Heb 10, 11-14.18

Jednim prinosom zauvijek usavrši posvećene.

Čitanje Poslanice Hebrejima

I svaki je svećenik dan za danom u bogoslužju te učestalo prinosi iste žrtve, koje nikako ne mogu odnijeti grijeha. A ovaj, pošto je prinio jednu jedincatu žrtvu za grijehe, zauvijek sjede zdesna Bogu čekajući otad dok se neprijatelji ne podlože za podnožje nogama njegovim. Jednim uistinu prinosom zasvagda usavrši posvećene.

A gdje su grijesi oprošteni, nema više prinosa za njih.

Riječ Gospodnja

 Evanđelje: Mk 13, 24-32

Sabrat će svoje izabranike s četiri vjetra.

Čitanje svetog Evanđelja po Marku

U ono vrijeme: Nego, u one dane, nakon one nevolje, sunce će pomrčati i mjesec neće više svijetljeti a zvijezde će s neba padati i sile će se nebeske poljuljati.

Tada će ugledati Sina Čovječjega gdje dolazi na oblacima s velikom moći i slavom. I razaslat će anđele i sabrati svoje izabranike s četiri vjetra, s kraja zemlje do na kraj neba.«

»A od smokve se naučite prispodobi! Kad joj grana već omekša i lišće potjera, znate: ljeto je blizu. Tako i vi kad vidite da se to zbiva, znajte: blizu je, na vratima! Zaista, kažem vam, ne, neće uminuti naraštaj ovaj dok se sve to ne zbude. Nebo će i zemlja uminuti, ali riječi moje ne, neće uminuti.«

»A o onom danu i času nitko ne zna, pa ni anđeli na nebu, ni Sin, nego samo Otac.«

Riječ Gospodnja

Uvod

Jedna žena, sva uzbuđena pozvala je svog agenta za osiguranje i rekla mu:

„Gospodine hitno trebam proširiti svoju policu osiguranja za kuću.“

„Nema nikakvih problema,“ smireno odgovori agent i nastavi. „Dođite ovaj tjedan kada vam odgovara pa ću vam srediti svu dokumentaciju da možete potpisati Ugovor o osiguranju.“

„Očito vam nisam bila potpuno jasna,“ uzbuđeno odgovori ova žena. „To je urgentno, to nema vremena čekati bilo koji dan ovaj tjedan.“

„Dobro,“ uzvrati agent. „ako je tako hitno, osobno ću doći do vas sutra u jutro i sve ćemo riješiti.“

„O gospodine,“ sva u očaju uzvrati žena. „Sutra je kasno. To mora biti sada.“

„Zašto to mora biti sada?“ upita agent.

„Zato što moja kuća gori,“ odvrati uplašena žena.

Ne znam jeli ovaj događaj istinit ali nam on najrealnije opisuje našu pripravu za drugi Kristov dolazak. Pred kraj svoje službe ovdje na zemlji Isus je dao mnogo upozorenja i savjeta vezano za Njegov ponovni dolazak. Opisivao je stanje u društvu, stanje u prirodi, stanje u crkvi i uopće na duhovnom području te bez obzira na tako veliki vremenski odmak ostavio nam mogućnost da prepoznamo vrijeme u kojem živimo. Možda smatramo da se drugi dolazak našeg Gospodina Isusa odužio, ali naša priprema se ne smije odgađati.

Homilija

Isus nam poručuje da je poznavanje vremena u kojem živimo veoma važno za naš duhovni život. Prvi kršćani su očekivali da će Gospodin doći u njihovom vremenu. Njihov međusobni pozdrav im je to dokazivao.

Jednom prilikom posjetio sam kuću jednog profesora teologije. Kuću je napravio na jednom zagorskom brijegu, ogradio ju je drvenom ogradom, a ulazna vrata imaju drveni slavoluk sa drvenom pločom na kojoj nešto piše hebrejskim alfabetom. Ako bi ga pitali: „što to piše iznad ovih vrata?“, on bi vam odgovorio:, „tu piše  MARANATA“ a, to znači Gospodin dolazi“.

Zasigurno bi vam Zatim održao kratko predavanje iz Hebrejskog jezika gdje bi vam objašnjavao kako ta riječ može biti višeznačica. Značenje ovisi o naglasku sloga koji istaknete. „Konkretno,“ rekao bi on, „kod mene znači „GOSPODIN JE TU.“ „MARANATA“ može značiti Gospodin dolazi, Gospodin je došao i Gospodin je tu.“

Prvi kršćani su imali na misli sve tri varijante. Stručnjaci kažu, da je ovaj pozdrav nastao u Palestini, vjerojatno u prvoj apostolskoj crkvi u Jeruzalemu, nakon Isusovog uznesenja. Aramejski jezik je bio govorni jezik Palestine, sa kojim se i naš Spasitelj služio. Pozdrav Maranatha se proširio u helenističku kulturu, gdje se koristio u svom aramejskom ne promijenjenom obliku. Kao dokaz toga imamo pismo sv. Pavla apostola napisano grčki, i na samom kraju upućuje ovaj pozdrav crkvi  u Korintu. Usred grčkog teksta upotrebljava aramejski pozdrav, još ga dopisuje svojom rukom.  ( l. Korinčanima 16, 22)

Ovaj pozdrav MARANATA – Gospodin dolazi, u stvari sadrži najosnovnije elemente samog kršćanstva

Osim ponovnog Isusovog dolaska on nama govori o jednoj važnoj činjenici, da je On naš Gospodin ili Gospodar našeg života. A ako je On naš Gospodin, a mi ga prihvaćamo kao Gospodina, onda ovaj odnos otkriva našu poziciju, a to je poziciju sluge. Sluge, koji je spreman u svako doba za povratak svoga Gospodara.

Jedan duhovni pisac u jednoj svojoj knjizi pod naslovom „Evo dolazim,.. bio ti spreman ili ne“ piše priču o jednom najneurednijem dječaku u cijeloj školi. Na njegovoj klupi uvijek je bilo razbacanih knjiga, bilježnica i olovaka. Jednoga dana u školu je navratio nadzornik i najavio natjecanje. Rekao je učenicima da će se vratiti, jednoga dana, ne najavljujući vrijeme svog dolaska. Kad se bude vratio, pregledat će klupe, i učenik čija klupa bude najljepša i najuređenija dobit će nagradu. Dječak čija je klupa bila najneuredenija, smjesta se je zainteresirao, priželjkujući nagradu. Nakon što je nadzornik otišao, dječak je slavodobitno izjavio: „Potrudit ću se da dobijem nagradu!“

Ostali učenici počeli su se smijati, rugajući mu se: „Pa ti nemaš nikakve šanse! Kako bi baš ti mogao uspjeti da ti klupa bude najljepša u cijeloj školi!?“

„Sređivat ću klupu svakog petka poslijepodne!“ – odlučio je dječak. Onda će ona biti čista početkom svakog tjedna i ja ću sigurno dobiti nagradu!“

„Da, a što ako nadzornik bude došao u srijedu?“- upitao ga je jedan učenik.

Dječak je razmišljao nekoliko trenutaka. „Onda ću ja sređivati svoju klupu svakog jutra!“ – izjavio je odlučno.

„Što će se desiti ako nadzornik bude došao da pregleda klupe negdje pred kraj nastave, upravo u trenutku prije nego što ćemo poći kući?“ – njegovi vršnjaci nisu prestajali sa zapitkivanjem.

Dječak se je zamislio, znajući dobro kako brzo kod njega nastaje nered.

Napokon je odlučno izjavio: „Moja klupa bit će uvijek uredna, tako da neće biti važno kada će nadzornik doći. Uvijek ću biti spreman za njegov dolazak!“.

Poanta priče je, da postoji nešto što je znatno važnije od same pripreme za Kristov dolazak. Mnogo je značajnije da budemo spremni. Ustvari, ne postoji nešto takvo kao što je samo pripremanje. Onaj tko se samo priprema, ustvari nije spreman. A mi smo pozvani da budemo spremni i da ostanemo spremni! Prispodobu o deset djevica Isus završava riječima: „Bdijete, jer ne znate ni dana ni časa!“ Biti spreman i ostati spreman – to nas može sučeliti sa stvarnim izazovom!

Znati točno vrijeme i tijek očekivanih i važnih događaja je jedna velika i vruća ljudska želja.  Znatiželja je u prirodi svakog ljudskog bića. U svrhu zadovoljavanja ove želje, veliki je broj onih koji traže i slušaju različite govornike i programe u koji bi možda mogli ispuniti njihovu znatiželju.

Za milijune televizijskih gledatelja, najvažniji dio dnevnih vijesti je vremenska prognoza, jer žele biti sigurni kako se pripremiti za određene vremenske uvjete. Postavlja se pitanja je li uvijek ta prognoza točna?  S druge strane,  postoje oni koje zanimaju mnogo ozbiljnije teme, a jedna od njih je razumijevanje ‘kraja Svijeta’ i događaja koji mu prethode. U biblijskom smislu kraja, milijuni kršćana žele imati sigurnost, pripremiti  se i na određeni način kontrolirati  buduće događaje. U toj silnoj želji često puta se zanemaruje biblijsko izvješće i traži se nešto više da bi se došlo do određene spoznaje. Sam Isus namotkriva budućnost i želi da ju razumijemo onako kako ju On predviđa.

U svom razgovoru s učenicima o temi posljednjih događaja, Isus  paralelno govori o dva događaja koji će se zbiti.  Prvi govori  o razorenju  Jeruzealema. To je manji događaj i ‘slika’ jednog  većeg koji će se dogoditi poslije. On ovdje govori i o svom Drugom dolasku. Učenici nisu mogli razumjeti da od njihovog voljenog Hrama neće ostati ni kamen na kamenu. Kada bi se to dogodilo, razmišljali su, to bi bio za njih kao kraj svijeta.  Isus spremno odgovara i želi podučiti svoje učenike o onome što ih očekuje. Očekuju ih različiti čudesni znaci i nesvakidašnje pojave u prirodi, znaci na religijskom području, duhovnom i moralnom, a sve to treba biti upozorenje da je dolazak Sina Čovječjeg blizu.

Isusov govor, o kojem danas razmišljamo, upućuje nas na sam događaj neposredno pred Njegov drugi dolazak. Naš Spasitelj i nama govori i upozorava nas da je ovaj slavni trenutak pred samim vratima. Isusova namjera bila je dati važnu poruku svojim učenicima, a i nama da su znakovi  važni , jer nas upozoravaju na blizinu Njegovog drugog dolaska,  ali oni su samo znakovi koji ukazuju na nešto puno važnije, a to je Kristov povratak na ovu Zemlju.  Isus kaže budite svjesni i ‘slušajte’ znakove ali ono što je najvažnije je da dolazim u slavi i  uzimam svoje vjerne  ‘ iz svih krajeve kugle zemaljske’.

Mnogo se trude i troše vrijeme u pokušaju da opišu u detalje kako će to izgledati. Mnogi od tih  ‘proroka’ koji predviđaju ili objašnjavaju posljednje događaje zasigurno ne idu u smjeru kojim bi to Isus želio. To možda odgovara nama ljudima koji volimo zadovoljiti vlastitu znatiželju po tom pitanju, ali to nikada nije bila Isusova namjera.  Kršćani ne trebaju toliko naglašavati kraj Svijeta ili kataklizmu, jer se stječe dojam kako će ovaj Svijet nestati i prestati postojati. Sv. Ivan u Otkrivenju jasno kaže:  I vidjeh novo nebo i novu zemlju jer – prvo nebo i prva zemlja uminu; …”, drugim riječima on nam kaže da će ova Zemlja, zagađena grijehom, na kojoj trenutno živimo i stanujemo, jednog dana biti obnovljena i očišćena.  Radosna vijest  o Kristu koji ponovno dolazi da uzme k sebi svoju djecu , koja donosi svakom kršćaninu nadu,  treba biti putokaz u razumijevanju Isusovih govora o posljednjim događajima.

U kršćanskom svijetu danas ima puno pogleda i scenarija po pitanju kraja vremena. Jednom sam prigodom na nekom skupu sjedio s jednim profesorom teologije za ručkom, i jedan od onih koji su sjedili s nama, postavio je tom profesoru pitanje.

„Profesore! U kakav scenarij vi vjerujete po pitanju posljednjeg vremena i Kristovog drugog dolaska.“

Svi smo očekivali jedan znanstveni pristup po tom pitanju, a profesor je odgovorio:

„Možda će vas ovo iznenaditi. Meni je svejedno kako će to biti. Ja nisam rob nikakvih scenarija koje mnogi stvaraju da izazovu senzaciju. Po pitanju te teme za mene je najvažnije da moj Gospodin dolazi da me povede sa sobom.“

Nisu znaci toliko važni. Nije scenarij toliko bitan, bitan je Isus Krist koji dolazi po nas. Isus ne želi uplašiti svoje učenike nego ih učvrstiti u njihovoj vjeri i pokazati im na što trebaju obratiti pažnju dok čekaju Njegov povratak.

Učenici su također bili zainteresirani za točno vrijeme Isusovog dolaska. Isus je razumio njihova srca, kao što poznaje i nas danas i zna za tu našu želju da imamo kontrolu nad svime pa isto tako i nad budućnošću.  Zbog toga on nam daje primjer o drvetu  smokve i blizini ljeta. Ključna je rečenica, “Tako i vi kad vidite da se to zbiva, znajte: blizu je, na vratima!”.  (29)   Iskreni čitatelj neće nikada u Božjoj Riječi pronaći točan datum  Isusovog drugog dolaska, ali ono što će pronaći je da je to blizu i uskoro. Nije ni naglasak na točnim detaljima i preciznom opisu kako će sve to izgledati nego na iznenadnosti. “Bdijte dakle jer ne znate u koji dan Gospodin vaš dolazi.  Zato i vi budite pripravni jer u čas kad i ne mislite Sin Čovječji dolazi.” (Mt 24:42 i 44)  

Kao čovjek na zemlji – Isus je dobrovoljno ograničio svoje znanje i moć prema ljudskim mogućnostima, tako da bi Njegov savršeni život bio nama primjer kako živjeti. Isus je bio u potpunosti čovjek i u potpunosti Bog, ali on se u potpunosti spustio na moju i tvoju razinu kako bi  nam pokazao koliko nas ljubi i to jasno pokazuje  kada govori svojim učenicima o svom povratku.

Njegovu bi izjavu mogli parafrazirati. ‘Neznam točan datum svog povratka i to je dobro da bih vam točno objasnio na što mislim kada govorim o svemu ovome. Mislim na ono što je daleko važnije, a ja vam to pokazujem svaki trenutak u svom ovozemaljskom životu – molitvu i bdijenje.’  Isus želi poručiti svojim učenicima, a i svima nama živite u iščekivanju. To nije pasivno, nego aktivno iskustvo. Oni koji čekaju Kristov dolazak ne sjede besposleni nego čiste svoje duše u poslušnosti Božjim Zapovijedima  i propovijedaju Radosnu vijest o Isusovom dolasku i služe bližnjima. Iskreni čekaoci se neprestano mole kao što je to Isus stalno činio za vrijeme svoje misije na ovoj Zemlji.

Isus te ljubi i poziva da budeš u zajednici s njim u kojoj će se moći pripremiti za taj slavni trenutak Njegovog dolaska. Nažalost, biti će i druga grupa koja ‘neće ući u radost svog Gospodara’. Takvi ne misle na blizinu Isusovog povratka, ne bdiju, ne mole se i žive po svojim vlastitim željama. Oni kažu: “Dođite, donijet ću vina; napit ćemo se pića žestoka, i sutra će biti kao danas, izobilje veliko, preveliko!” (Izaija 56:12)

Isusova prispodoba o deset djevica koje čekaju na ženika nam vrlo zorno pokazuje što trebamo učiniti u slučaju odlaganja dolaska ženika. (Mt 25: 1-13). Kao što se to često događa u tim krajevima, ženik je kasnio i sve su djevice zaspale.  Djevice simbolično predstavljaju kršćane koji  čekaju Isusov dolazak. Ovaj primjer nam  prikazuje kako je teško bdjeti, održavati osjećaj iščekivanja  posljetka.  U toj prispodobi su sve djevice zaspale.  Međutim, postoji razlika među spavačima.  Mudre djevice imaju ulja, a lude ga nemaju.  Razlika je jedino u tome što mudre djevice tvore Isusove riječi.  One su stražile  i tako činile ono što im je Isus rekao da čine. S druge strane,  lude djevice nisu  u svoj plan stavile mogućnost kašnjenja ili odlaganja dolaska ženika pa se nisu pripremile za takav scenarij.  Stražiti, znači održavati stalni osobni odnos s Isusom kroz povjerenje u Njega, bez obzira što se nade u njegov povratak ne ostvaruju  onako brzo kako možda mi to očekujemo.  Stražari se neće umoriti u činjenju dobra.

“Stoga, tko god sluša ove moje riječi i izvršava ih, bit će kao mudar čovjek koji sagradi kuću na stijeni.  Zapljušti kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi i sruče se na tu kuću, ali ona ne pada. Jer – utemeljena je na stijeni.” (Mt 7;24) Poručuje nam Isus i opisuje nam u čemu je naša sigurnost. Izgradimo svoj život na Stijeni – Kristu da izdržimo sve životne izazove i iskušenja.

Neka nas dobri Bog blagoslovi i da nam mudrost u bdijenju i čekanju Drugog Kristovog dolaska.

 

Zvonko Presečan

Kristijan Duvel,  mag. theol.

 

 

PODIJELI