“Iako je taj nemili događaj dobro završio, obično nakon takvog nekog zbivanja strane u sukobu analiziraju. I vjerojatno procjenjuju, ovdje smo dobili, ovdje smo izgubili. Ovdje smo pobjednici, ovdje smo gubitnici. Analizirajući tu situaciju temeljem doživljaja iz medija, rekao bih da su u tome nelijepom i tužnom događaju svi gubitnici: vlast koja obnaša službu i oni koji su pomagali braniteljima, to može biti i Crkva i svećenici. Ali, usudio bih se reći da su najviše gubitnici naši dragi branitelji. Bojim se da takvim stavom, kod onih koji nisu iskusili rat, koji ne znaju što znači branitelj, branitelji mogu puno izgubiti. Zato bih zaista pozvao na razumnost, strpljivost, na opravdano traženje svojih prava i zahtjeva, ali na drugi način. Ulica i trgovi ne rješavaju stvar. Žao mi je zbog tog konteksta napetosti. Ne bih volio da neki budu pobjednici. Volio bih da se zaista dogovore i da kažu, svi smo pobjednici. Svi smo ovdje pobjednici, jer je neka opća stvar išla naprijed. Ako se to dogodi, zaista su zaslužni i sami branitelji. Ali u sadašnjem kontekstu, bojim se da smo svi gubitnici”, rekao je nadbiskup Puljić. Ipak, činjenica je da su tek s takvom akcijom branitelji konačno došli do dugo željenog razgovora s premijerom, primijetila je novinarka. “To je također činjenica – da nekad moraš zaplakati, udariti glavom o zid, kako bi netko vidio da te nešto boli. Ali trebalo bi tako insceniranih događaja biti što manje. A što više razuma i srca, i unaprijed spriječiti takve pojave”, rekao je nadbiskup Puljić. Na primjedbu novinara kako se Crkva svrstala na određenu političku stranu, nadbiskup je rekao: “U javnosti se percipira da smo se opredijelili protiv lijevih. To je loše dešifriranje stava Crkve. Ako su svećenici bili uz branitelje, i jesu, dolazili su u šator, donosili im hranu, piće i s njima zajedno molili, onda su bili tamo jer su osjetili, ovdje je jedna skupina ljudi koja je u nečem lišena. Koja plače. A kad dijete plače, znači da mu nešto fali, nešto mu nedostaje. Negdje je opravdano ili neopravdano ugrožen. U tom kontekstu, dobro je da su svećenici tamo bili. I to je uloga Crkve. Crkva, odnosno svećenici, trebaju biti s onima koji su u nevolji, koji su na periferiji, rekao bi papa Franjo. A kud će veća periferija, nego šator usred grada. Ne bih osuđivao svećenike koji su tamo išli, iako ne odobravam da se na takav način postižu ili traže stvari koje nedostaju. Postoje institucije i njihovi predstavnici, preko njih se traži i zahtjeva ono što treba ostvariti”, rekao je mons. Puljić.

Upitan je li hijerarhija Crkve braniteljima dopustila ulaz u crkvu, mons. Puljić je rekao: “U to vrijeme crkve nisu otvorene, a branitelji nisu mogli nasilno ući. Nisam dobio informaciju, ali to je učinjeno uz pristanak župnika”. Jesu li se branitelji postavili iznad zakona prosvjedujući nakon 22 sata i prosvjed nisu prijavili, upitao je novinar. „To se tako govori u javnosti, no ne bih osuđivao branitelje, jer zaista zaslužuju svaku našu pozornost i pažnju. Kad dijete u obitelji plače, onda otac ne ispituje je li kriv zato što plače ili je nešto zaslužio, nego ga pokušava utješiti i smiriti. Braniteljima treba pristupiti s te pozicije. U kontekstu spominjanja zakona, svi građani Republike Hrvatske dužni su poštivati zakone. Usudio bih se reći malo dalje, branitelji u tome trebaju prednjačiti, jer kad gledamo našu državu i društvo, oni su se borili za demokratsko društvo. U demokratskom društvu se poštuju zakoni. U tom kontekstu očekuje se da i branitelji budu oni koji će nam u tome dati dobar primjer”, rekao je nadbiskup Puljić. Podržava li Crkva zahtjeve branitelja? “Nisam u detalje informiran što branitelji traže. Ali kad netko prosvjeduje, siguran sam da ima neke motive i razloge. I branitelji imaju svoje motive i razloge zašto prosvjeduju. Prosvjedovati je legitimno pravo svakog građanina. Zato demokracija i postoji, da svatko ima pravo prosvjedovati, tražiti i zahtijevati”, odgovorio je mons. Puljić. Jesu li svećenici dobro postupili kad su napravili živi zid između policije i branitelja? „Svi smo u četvrtak navečer bili u velikoj tjeskobi kako će sve to završiti. Uloga svećenika u tom kontekstu bila je pozitivna. Postavili su se između policije i branitelja i dobro je da nije došlo do fizičkog kontakta. Tako je situacija smirena. Pozitivna je uloga svećenika što su stali i što nisu dopustili da se na tom prostoru odvija ono što je policija bila naumila”, rekao je mons. Puljić.

Nadalje je upitan, jesu li branitelji izmanipulirali Crkvu? „Manipulacija je uvijek moguća. Ali sakralni prostor je kroz prošlost, kroz stoljeća, uvijek bio mjesto gdje se moglo naći utočište, u srednjem vijeku i u novije doba. Zato smo i ugovorima došli dotle da društvo koje priznaje Crkvu, dakle, uvažava njeno osobito stanje i pravnu osobnost, prema ugovorima, sakralni prostor je nedodirljiv u tome pogledu. Sigurno da je ovo presedan o kojem treba ozbiljno razmišljati. Zamislite da sutra netko na trgu ubije deset ljudi i dođe u crkvu? No, u tom slučaju moglo bi se intervenirati. Ali u ovakvim situacijama, kada toga nije bilo, vjerujem da je lijepi kraj koji se dogodio bio pozitivan od strane svećenika i od strane Crkve”, rekao je nadbiskup Puljić. Upitan je i je li službena Crkva u netrpeljivosti s aktualnom vladom, idu li Crkvi na ruku zahtjevi za raspisivanjem prijevremenih izbora i dolazak neke druge opcije? “Usudio bih se reći da Vi pretjerujete u svom pitanju. Kakva netrpeljivost, kakva napeta situacija? Moram reći da što se tiče odnosa s državom, Crkva je korektna. Nesporazumi koji su bili, bili su u vezi odgoja, u vezi zakona koje Crkva ne može prihvatiti i neće nikad prihvatiti, pa bilo koja stranka i vlada to izglasavala, Crkva će dići svoj glas. Jer dužnost je Crkve da dadne svoj stav i da bude jasna. Nije Crkva stala na neku političku opciju, kako Vi sugerirate, i da želi prijevremene izbore. Nama nije do izbora, ali nam jest do čovjeka, do njegovog dostojanstva. Ako mislite na prijepore oko obitelji, stalo nam je i do obitelji – mi ćemo to braniti, bilo koja opcija i stranka bila”, rekao je nadbiskup Puljić.

Puno građana ima dojam da s prosvjedom branitelja manipuliraju različite političke opcije, rekla je novinarka i nastavila: Međutim, te manipulacije su dovele do toga da se u jednom trenutku moglo dogoditi veliko zlo, proliti krv. Koliko ste Vi strepili od takve solucije, mislite li da je ona izgledna i da se u cijelom tom politiziranju otišlo jako daleko, jer društvo je sad već jako podijeljeno? “Slažem se s Vama da je društvo zaista podijeljeno i da se predaleko otišlo u tim podjelama. Zato me tješi glas razuma onih koji pozivaju na zajedništvo, među kojima je i naša predsjednica RH, koja zaista na tome inzistira. Trebalo bi takve političke djelatnike podržati i pozvati da zaista svi radimo na tome da zajednički sjednemo. Ovaj incident je bio jako ozbiljan. Nadam se da će biti konačno riješen i da će na zadovoljstvo svih građana koji su strepili pred tim, završiti sretno i na zadovoljstvo svih koji su unutra upleteni. Zato sam da se svaka manipulacija dešifrira, da se svaka manipulacija artikulira, da se otkrije, i da se kaže gdje se radi o manipulaciji. Ja bih volio kad bih mogao reći tko manipulira. Ali, ne bih se dao manipulirati kao predstavnik Crkve i zaista sam alergičan na takav način komuniciranja. Ali bi trebali i mediji pomoći da se sve moguće manipulacije dešifriraju, razotkriju, jer one ne služe nikome. One samo mogu zamutiti stvar i dovesti do nečega lošega”, rekao je mons. Puljić. O deblokadi nedostatka dijaloga branitelja s premijerom, nadbiskup je rekao: “Raduje me da se to dogodilo, da je došlo do dogovora za razgovor. Kada dođe do nekog nesporazuma, stvar se ne rješava na ulici, na trgovima niti preko nišana. Ona se rješava za stolom, u razgovorima, dogovorima, pregovorima, strpljivim razgovorima. Zaista treba biti strpljiv. Raduje me da je premijer prihvatio da se razgovara. Nadam se da će mu i drugi subjekti pomoći da se problem riješi”. O zahtjevima za smjenom ministra branitelja i njegovih dvoje suradnika, mons. Puljić je rekao: „Nisam za rješavanja preko koljena ili preko ulice. Ali sjesti za stol, razgovarati, argumentirati, i kad ima razloga, onda i drugi koji je ovlašten, on će vidjeti može li se to ili ne može. Legitimni predstavnici su legitimni predstavnici i njih treba uvažavati”.

Izvor: IKA – Informativna katolička agencija

PODIJELI