Molitva za pravednu vlast

300

 

 

Pitanje:

Hrvatska je politički podijeljena zemlja i svjedoci smo da zli tj. duh razdora trlja ruke jer je uspio ponovo posvađati Hrvate. Moje osobno mišljenje je da nam treba u društvu više mira, tolerancije, zajedništva i razumijevanja ali to bez vjere u Boga nikada nećemo postići. Smatram da je licemjerno da političari pričaju o moralu, zajedništvu, toleranciji, ljubavi i borbi protiv mržnje (nacizma i ustaštva) kada sami nisu raščistili sa svojim grijesima iz prošlosti, nisu se pokajali za grijehe svojih predaka i zapravo nad jednima se zgražaju a nad istima počinjenim s njihove strane šute i to opravdavaju. Bez obzira na sve osobno smatram da narod bira vlast i da radi toga svaku vlast trebamo poštovati ali ono što se pitam je li grijeh kada kršćani glasaju za stranke koje u programu podržavaju abortuse, legaliziranje prostitucije, homoseksualne brakove, stranke koje u svojim temeljima imaju zločine nad mnogim nevinim ljudima,stranke koje se nisu ispričale za zlo svojih predaka. Također kao kršćani ne bi smjeli podržavati ni petokrake,kukaste križeve i bilo koje totalitarne simbole. Svi znamo da se trebamo moliti za pravednu vlast i političare ali mnogi to ne žele jer smatraju političare pokvarenima pa se pitaju kako moliti za njih?Molim vas da molite za pravednu vlast koja će u skladu s kršćanskim načelima imati osjećaja za one malene i siromašne koji su u ovom našem društvu otpisani a također koji će imati sluha i za radnike, seljake, studente i sve građane koji žele živjeti pošteno od svoga rada. Osobno smatram da se trebamo osloboditi grijeha u korijenu i da nas previše koče duhovi prošlosti koji nam sprječavaju blagoslov. Također smatram da Hrvati sami biraju vlast a tu vlast onda pljuju i proklinju a trebali bi umjesto proklinjanja moliti za političare i za vlast jer proklinjati ne valja jer prokleti nikada ne mogu voditi do blagoslova i blagostanja. Veliki problem Hrvata je i bogopsovka koja također uzvraća prokletstvo nad onima koji psovku izgovaraju. Hrvati masovno psuju Boga i masovno navlače prokletstvo na svoj narod. Molim vas da molite i da mi prokomentirate ovo moje razmišljanje i da mi objasnite kako izmoliti pravednu vlast i poštene političare?

 

Odgovor:

Poštovani!

Hvala Vam na ovom pitanju i mislim da je vrijedno da o njemu razmišljamo i da ga komentiramo.

Sa velikom većinom vaših postavki se slažem, no ipak bi dao primjedbu na neke od njih.

U samom početku govorite o tome kako je Hrvatska politički podijeljena. Političku podijeljenost u nekoj zemlji ne smatram pogrešnom. Ukoliko imate više stranaka, tada imate i politički pluralizam. I sama Biblija podupire različitost i bori se protiv jednoumlja. Izraelski kralj Salamon je pisao: Gdje nema vodstva, propada narod, a dobro stoji gdje se čuju mnogi savjetnici. Mudre izreke 11,14. Na žalost mi to prevodimo kao mnoštvo glasova. Za nas je odluka ispravna ako je poduprta konsenzusom, a ne ako donijeto rješenje odgovara pozitivno na postavljena pitanja.

Ono što ja vidim kao problem je podijeljenost oko prošlosti i bacanje krivice na druge. I sami ste u uvodu napisali da neke stranke u svojim temeljima imaju određene zločine prošlosti. To smatram pogrešnim. Povijest, ustaša, partizana, petokraka, svastika i ostalih totalitarnih znamenja je naša zajednička povijest i ona je dio mene i vas. Koliko god se od nje otimali, mi od nje ne možemo pobjeći. Naš problem je ustvari samo u tome što mi druge smatramo odgovornim za zla koja su se događala, kao da ti drugi nisu pripadnici mog naroda. Osuđujući druge koje smatramo odgovornima za zločine mi jednostavno osuđujemo i sebe jer smo dio te povijesti i naroda čija ta povijest je. Koliko god ta povijest nam se ne sviđa, i koliko god kao ljudi osuđujemo zlo, mi svi zajedno moramo moliti Boga za oprost, a ne dijeliti se u nekakve povijesne grupacije i u želji da obranimo i pozitivne postupke tih grupacija mi branimo i njihove zločine.

Iako u tome nismo učestvovali, iako osuđujemo određene postupke, prihvaćanje kolektivne ili zajedničke odgovornosti za zločine u prošlosti je veoma važno. Ukoliko to ne prihvaćamo kao svoju povijest, tada ne prihvaćamo činjenicu da smo dio hrvatskog naroda. To me jako asocira na proroka Daniela  koji se moli za svoj narod. On kaže: Ja obratih svoje lice prema Gospodinu Bogu nastojeći moliti se i zaklinjati u postu, kostrijeti i pepelu. Ja se moljah Jahvi, Bogu svome, priznavajući: “Ah, Gospodine moj, Bože veliki i strahoviti, koji čuvaš Savez i naklonost onima koji tebe ljube i čuvaju zapovijedi tvoje! Mi sagriješismo, mi bezakonje počinismo, zlo učinismo, odmetnusmo se i udaljismo od zapovijedi i naredaba tvojih. Nismo slušali sluge tvoje, proroke koji govorahu u tvoje ime našim kraljevima, našim knezovima, našim očevima, svemu puku zemlje. Daniel 9,3-6.

Kada čitate cijelu knjigu proroka Danijela, tada nećete ništa naći da je Danijel zgriješio. Međutim u svojoj molitvi on se identificira s narodom. On se stavlja na njihovo mjesto i prihvaća kolektivnu odgovornost za sva zla iz prošlosti koja je činio njegov narod.

Ako smo iskreni kršćani, kao Hrvati, možemo li se identificirati sa svojim narodom i otvoreno pred Bogom tražiti oprost za zločine i ustaša i partizana, ili ćemo odbijati prihvatiti tu odgovornost kao da nas se to ne tiče smatrajući druge krivima i odgovornima za to. Naravno da se od svih zločina osobno ograđujemo, ali nikada ne smijemo pasti u iskušenje da bilo koji zločin pokušamo opravdati.

U vrijeme Domovinskog rata sreo sam se sa moja dva prijatelja koja su živjeli, i još uvijek žive u Srbiji. Pričao sam im o strahotama koje nam rade pripadnici njegovog naroda, a on mi je na kraju rekao: “Vidiš Zvonko. To što mi ti pričaš, različita je priča od onog što mogu vidjeti na televiziji. Ali bez obzira na sve, mogu svi Srbi doći u Hrvatsku i ubijati Hrvate, ali zapamti, nas tamo neće biti. Mi to osuđujemo.” Shvatio sam tada da odgovornost za zločine kada se osude, odgovornost za njih prestaje biti kolektivna, već je ona individualna. Stoga kao narod moramo individualno osuditi zločin ma tko da ga je učinio.

Iz toga proističe još jedan problem koji smatram daleko težim. Taj problem je naša ravnodušnost. Zlo je progresivno, i ukoliko se ne uguši u korijenu, ono će rasti i napredovati. Mene više zabrinjava jedna opća apatija i ravnodušnost oko zla koji se kod nas dešava. Kako možemo biti smireni gledajući kako se uništava naša domovina i rasprodaje u bescjenje. Kako možemo biti smireni kada naš susjed radi i već šest mjeseci nije dobio plaću. Postoji još mnogo drugih razloga zbog čega ne bi trebali biti ravnodušni.  Čini mi se da je ravnodušnost gora od mržnje. I sam Bog ne podnosi takvo stanje. Sveti Ivan zapisao je Isusove riječi koje je uputio crkvi u Laodiceji: Znam tvoja djela, da nijesi ni studen ni vruć, O da si studen ili vruć! Otkrivenje 3,15.16. Ovo kao da je opis naše situacije.

Drugi problem koji imamo je što pored toga što izaberemo lošu vlast, mi joj pomažemo da takvi i ostanu. Npr. Ako osuđujemo korupciju, tada nikako ne bi smjeli koristiti nikakve, pa i najmanje koruptivne radnje da bi došli do cilja. Moramo biti dosljedni onome što jesmo.

Psovanje Boga je veliki grijeh i on još dodatno otežava već i onako otežalu situaciju. Kako možemo očekivati blagoslov od onog koga psujemo, ružimo, ponižavamo i omalovažavamo. Da ne govorim o tome koliko Bog to smatra velikim grijehom, ne velikim u činu psovanja, već u posljedicama toga. Ono što je najžalosnije je da to rade i oni koji se smatraju vjernicima. Na taj način samo ispoljavaju svoje licemjerstvo.

Na kraju ostaje pitanje, treba li se za političare moliti, jer svojim ponašanjem oni to nisu zaslužili. Bez obzira na okolnosti, trebamo se uvijek za njih moliti. Isus je rekao da se molimo čak i za one koji nas progone. Bog svakome daje milost da ga prihvati i istovremeno uvažava slobodnu volju ili slobodu izbora svakog pojedinca. Ukoliko smo uporni u grijehu i ne odgovaramo na pozive Svetog duha, Bog nam daje milost u vremenu, ali jednog trenutka ta se milost zaustavlja. I bezakonje ima svoju mjeru. Naša molitva za političare koji su na vlasti imat će dvostruki učinak. Ukoliko takav prihvati Božje vodstvo on će raditi u interesu zajednice kojoj služi, i na blagoslov drugima. Ukoliko odbije slušati Svetog Duha, Naša molitva omogućit će Bogu da pomakne tu vremensku granicu i zaustavi ga prije nego što učini više zla.

Sveti Pavao je rekao: Svaka duša neka se pokorava višim vlastima, jer nema vlasti, da nije od Boga; a što su, od Boga su postavljene. Tko se dakle protivi vlasti, protivi se naredbi Božjoj. A koji se protive, navući će osudu na sebe; Jer vladaoci nijesu strah dobru djelu, nego zlu. A hoćeš li da se ne bojiš vlasti: čini dobro, i imat ćeš hvalu od nje; Rimljanima 13,1-3. Ako je Bog toliko stao uz vlast, onda On prihvaća i odgovornost za nju. Mi vidimo da vlast koja vlada ima puno promašaja i pogrešaka. Stoga bi naša molitva trebala biti: Bože! Ti tvrdiš da je ova vlast od Tebe. Međutim, ona ne pokazuje Tvoj karakter brige i ljubavi za narod. Ona ne pokazuje pravičnost prema svakom građaninu ove zemlje. Na žalost ona je rezultat i izbora većine građana ove zemlje. Budući da tvrdiš da je ona ipak Tvoja, molimo te da ju urediš tako kako bi provodila Tvoj naum i Tvoju volju. Ukoliko se tome odupre, tada ju zamijeni s nekim tko će biti sličan tebi. Molimo te to u ime Tvoga Sina Isusa Krista i zasluge Njegove predragocjene krvi. Amen.

 

Neka Vas sve dobri Bog blagoslovi.

Zvonko Presečan

PODIJELI