Dubrovačka Republika zabranila trgovinu robljem (1416.)
Dubrovačka Republika je 27. siječnja 1416. godine, među prvima u Europi, donijela zakon kojim je zabranjena trgovina robljem. U uvodu zakona o trgovini robljem kaže se da je: „sramotna, opaka, nečovječna i protiv svake ljudskosti“ te se dodaje, „takva trgovina postaje ne mali teret i sramota za našu državu“. U zaključku Velikog vijeća, pak, stoji: „Stoga određujemo i naređujemo da se od sada nijedan naš građanin i pripadnik, ili stranac, na bilo koji način ne usudi ili osmjeli kupiti ili prodati roba ili ropkinju“. Za svakog roba kojeg bi počinitelj kupio, prodao, ili u prodaji posredovao, propisana je kazna od po 6 mjeseci zatvora i dodatna novčana kazna od 25 perpera.
Glavni trg robljem na hrvatskoj obali bio je na rijeci Neretvi u luci Drijeva. Među trgovcima robljem su prevladavali stranci – Mlečani, Katalonci, Firentinci i Sicilijanci, ali je bilo i Dubrovčana, pa i vlastele. Ljudi su padali u ropstvo zarobljavanjem ili prodajom. Prodavali su ih članovi obitelji, najčešće roditelji, a bilo je i mnogo slučajeva da su ljudi sami sebe prodavali u ropstvo kako bi osigurali egzistenciju.
Robove su slobodno dovodili u Grad gdje su ih ili zadržavali ili dalje prodavali i izvozili. Zbog neisplaćenog duga mogao je u Dubrovniku u roblje biti prodan i slobodan čovjek. Oni koji bi ostali kod svojih vlasnika koristili su se kao kućna posluga, kao radnici u poljoprivredi ili mornari. Ipak, a osobito od početka 15. stoljeća, robovlasnici su često u svojim oporukama oslobađali svoje robove što se smatralo bogougodnim djelom. No, i oslobođeni često bi imali obveze prema bivšem gospodaru, što je detaljno regulirano Statutom iz 1272. godine. Zbog neispunjavanja tih obaveza (bivši) rob mogao je biti išiban čak i ponovno biti lišen slobode i pretvoren u roba. Sve to prestalo je odlukom o službenom ukidanju ropstva, iako je povremenih pojava ropstva bilo i poslije. Naime, posjedovanje robova za vlastite potrebe (jako raširena praksa u to doba) zakonom iz 1416. godine još nije bila zabranjena. Međutim provođenjem zabrane trgovanja ljudima na području Dubrovačke Republike ropstvo je postepeno iskorijenjeno do sredine 15. stoljeća.
Iako se ponekad navodi da je Dubrovačka Republika prva u Europi zabranila trgovanje robljem to ne odgovara činjenicama. Tako postoje zapisi da je dužd Pietro IV. Candiano već 960. godine donio odredbu o zabrani trgovine robljem u Mletačkoj Republici. Također Island u svom zakoniku Gragas iz 1117. godine zabranjuje trgovinu robljem. I u neposrednoj blizini Republike, u Statutu grada Korčule iz 1214. godine spominje se zabrana trgovine robljem.
Piše: Dražen Krajcar
Mariborska krvava nedjelja (1919.)
Pred kraj Drugog svjetskog rata Maribor je bio drugi najveći grad u Štajerskoj. Na Štajersku je pravo polagala nova država Njemačka Austrija. Slovenski vojnici pod zapovjedništvom Rudolfa Maistera ušli su u Maribor 1.11.1918. godine i zaposjeli sva okolna mjesta. General Maister se proglasio zapovjednikom grada Maribora, u kojem je 80 posto populacije bilo njemačkog porijekla. Zbacio je gradonačelnika s vlasti i počeo slovenizirati grad. Svi njemački službenici ostali su bez posla, a svi oni koji nisu imali tzv. zavičajno pravo protjerani su iz grada.
Sjedinjene Američke Države poslale su delegaciju u Maribor kako bi izvidjeli što se događa. Dio njemačkog stanovništva Maribora i okolice okupio se pred vijećnicom i mahanjem zastava pokazali su da žele ostati u Austriji. Slovenski vojnici otvorili su na njih vatru. Nijemci su tvrdili da su Slovenci prvi zapucali, a Slovenci su tvrdili da su Nijemci bez upozorenja i razloga pucali u nenaoružane civile. Neki su čak izjavili da su Amerikanci izazvali pucnjavu. Na kraju je ozlijeđeno oko 60 Nijemaca, a umrlo ih je 13.
Nakon ovog događaja general Maister zabranio je njemačke dnevne novine Marburger Zeitung. U jesen 1919. Maribor i okolica su prema Mirovnom sporazumu u Saint-Germainu bez referenduma i protivno volji gradonačelnika te svih gradskih tijela priključeni Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca. U Mariboru je provedena slavenizacija, a Nijemci koji su uspjeli opstati, protjerani su u Drugom svjetskom ratu.
Piše: Marsela Alić
Matematičar i književnik Lewos Carroll (1832.)
Piše: Marsela Alić